64 pola wyobraźni – warsztat szachowy dla dzieci

Czy to możliwe, by w granicach zwykłej szacownicy został zamknięty klucz do naszego umysłu? Czym właściwie są szachy? Umiejętnie wykorzystywaną wiedzą nabytą, sztuką myślenia w ogóle, a może intuicją? Czy dobrej gry w szachy można kogoś nauczyć? Jak poruszają się poszczególne figury, jakie są zasady, cel i podstawowe strategie? Jak zostać profesjonalnym szachistą? Czy humanista zawsze skazany jest na porażkę w starciu z umysłem ścisłym? Dlaczego szachy to tak popularny motyw w kulturze, wykorzystywany przez artystów wielu dziedzin od najdawniejszych czasów? Jaki kryją w sobie potencjał symboliczny? Co to są “żywe szachy”? Czy gra z komputerem jest uczciwa?

Podczas interdyscyplinarnych warsztatów poszukamy odpowiedzi na te i wiele innych pytań, które od wielu lat domagają się wyjaśnienia. Przede wszystkim jednak poznamy reguły poruszania się na szachownicy i podstawowe debiuty, a także posunięcia taktyczne, które pomogą nam w zamatowaniu przeciwnika. Oprócz części praktycznej (ćwiczenia i zagadki szachowe, rozgrywanie partii pomiędzy uczestnikami, analizowanie wariantów) każdym zajęciom towarzyszyć będzie szerszy kontekst – materiał źródłowy prezentujący wybrane zagadnienie związane z obecnością szachów w kulturze. Będziemy świadkami odwiecznego sporu o ojczyznę królewskiej gry, odkryjemy sekrety najsłynniejszych arcymistrzów, a także opanujemy podstawy “szachowego slangu”.

Jeżeli masz ochotę na niebanalną intelektualną przygodę – dołącz do nas i przekonaj się, że „64 pola szachownicy otwierają w umyśle ogrom możliwości, podobnie jak 32 litery alfabetu w kulturze.”

Spotkania prowadzi:

Martyna Sowińska
Martyna Sowińska

Zanim skręciła w rejony humanistyki, przez 6 lat uczęszczała do klasy szachowej. Obok równań z matematyki i dyktand ortograficznych, jej codzienną troską było rozwiązywanie szachowych łamigłówek, szukanie mata w dwóch posunięciach i obmyślanie strategii na kilka ruchów do przodu. Reprezentowała klub MKS-MDK Warszawa na zawodach ogólnopolskich i międzynarodowych. “Karierę” zakończyła z rankingiem 1601 (kategoria II+). Później wielokrotnie wracała do szachów – partnerów do gry poszukiwała w turniejach towarzyskich i na szachowych forach.

Szachy jednak wciąż nie dają jej o sobie zapomnieć – studiując kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim często stykała się z problematyką szachową i mechanizmami myślenia, które uruchamiają się podczas “wojny na szachownicy”. Obecnie pracuje w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie – gdzie w XVII wieku szachy były jedną z ulubionych rozrywek na dworze. Pomagała także “rozpisać” Bitwę pod Wiedniem na posunięcia dla rekonstrukcyjnych pokazów żywych szachów. Wykorzystując swoje 3-letnie doświadczenie jako edukator muzealny, postanowiła skonfrontować “twardą wiedzę” taktyczną z intrygującym kontekstem kulturowym, w którym osadzone są szachy. W wolnych chwilach podejmuje próby pisarskie. Być może napisze kiedyś coś o szachach.